Podręcznik ogólnej opieki i bezpieczeństwa Caillau Clic

Podręcznik ogólnej opieki i bezpieczeństwa Caillau Clic to kompleksowy przewodnik dotyczący bezpieczeństwa w trakcie wykonywania różnego rodzaju prac. Zawiera on informacje na temat planowania i wdrażania procedur bezpieczeństwa oraz przepisów dotyczących wykonywania zadań w bezpieczny sposób. Przewodnik zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące zasad bezpieczeństwa oraz instrukcje dotyczące różnych sytuacji, w których może wystąpić zagrożenie dla ludzkiego życia i zdrowia. Przewodnik jest przeznaczony dla wszystkich pracowników i przedsiębiorców zaangażowanych w branże budowlane i produkcję oraz dla innych osób zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy.

Ostatnia aktualizacja: Podręcznik ogólnej opieki i bezpieczeństwa Caillau Clic

Epodręczniki do kształcenia ogólnego

E-materiały przeznaczone do nauki w szkołach lub do samodzielnej pracy ucznia.

Język polski

Kultura i życie

Piąta strona świata

Historiaważn@historia Długi Wiek XIX

Wiedza o społeczeństwieWarsztaty, projekty, debaty

wspóln@historia

Podręcznik obywatela

MatematykaOdkryj, zrozum, zastosuj...

InformatykaZajęcia komputerowe

Informatyka

BiologiaŚwiat pod lupą

GeografiaChemiaważn@historia Średniowiecze

ważn@historia

ważn@historia Nowożytność

Odkryj, zrozum, zastosuj…

Edukacja dla bezpieczeństwaFizykaKultura odmienia

Przyrodaważn@historia Starożytność

Edukacja wczesnoszkolnaKlasa 1 - Jesień

Klasa 1 - Zima

Klasa 1 - Wiosna

Klasa 1 - Lato

Klasa 2 - Jesień

Klasa 2 - Zima

Klasa 2 - Wiosna

Klasa 2 - Lato

Klasa 3 - Jesień

Klasa 3 - Zima

Klasa 3 - Wiosna

Klasa 3 - Lato

Aplikacje dostępne w

Regulamin

Deklaracja dostępności

Polityka prywatności

O projekcie

Standardy techniczneNa stronie znajdują się materiały, które powstały ze środków Unii Europejskiej w ramachEuropejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007−2013 oraz ProgramOperacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014−2020)

"Na temat latania napisano już mnóstwo książek. Po co więc kolejna książka o lataniu? Po prostu dlatego, że jest potrzebna! Pilot samolotu wie, jak to jest być bombardowanym pytaniami, kiedy w nielotniczym towarzystwie wyjdzie na jaw zawód, który wykonuje. Właściwie jakie to uczucie sterować wielkim odrzutowcem? Jak często zmienia się opony? Czy lata się ciągle na tej samej trasie? Czy lata na więcej niż jednym typie statku powietrznego? Czy patrzy się na wszystkie wskaźniki w tym samym czasie? I tysiące podobnych pytań. "

Chociaż większość tematów poruszanych w książce ma charakter techniczny, nie jest to podręcznik typowo techniczny, lecz zbiór lotniczej wiedzy ogólnej przygotowany z myślą o rozległym gronie odbiorców, do którego zalicza się między innymi:

  • szeroko rozumiany personel lotniczy (np. kontrolerzy ATC, dyspozytorzy, personel pokładowy, agenci handlingowi, pracownicy lotnisk oraz personel biurowy firm lotniczych;
  • piloci w trakcie szkolenia lub rozważający rozpoczęcie kariery pilota liniowego;
  • hobbyści (np. spotterzy, pasjonaci symulatorów lotniczych oraz dociekliwi pasażerowie).

Książka ta została napisana "oczami pilota". W części "Fakty" podano wiele informacji, które przygotują Czytelnika na pozorne zajęcie fotela pilota w części drugiej "Lot", opisującej rozkładowy rejs na trasie Londyn - Boston z perspektywy kokpitu Boeinga 777. Aby zrozumieć świat odrzutowców wymagana jest podstawowa wiedza o lotnictwie. W związku z tym Autor prowadzi Czytelnika gładko i sprawnie od elementarnych podstaw do szczegółowej tematyki lotnictwa komunikacyjnego.

O autorze

Stanley Stewart jest pilotem linii British Airways od przeszło 30 lat. W swej karierze wylatał na największych odrzutowcach ponad 15000 godzin. Autor publikacji lotniczych oraz doświadczony pilot Boeinga 777 w sposób interesujący i z angielskim humorem przedstawia najważniejsze aspekty lotnictwa komunikacyjnego.

Autor: Stanley Stewart, John Edwards
Tłumaczenie: Aleksandra Kalinowska - Jamróz
Skład, korekta i opracowanie graficzne: Katarzyna Woroniecka

Redakcja i opracowanie merytoryczne tłumaczenia: Rafał Laskowski

ISBN: 978-83-937468-3-5

Ilość stron: 352

okładka twarda

papier kredowy

format B5

ZAWARTOŚĆ PUBLIKACJI

Część 1 - Fakty

Rozdział 1 - Zasady lotu
Siła nośna
Ciężar samolotu
Załadunek samolotu
Wyważenie
Siła ciągu
Siły oporu
Opór profilowy
Opór indukowany
Opór całkowity
Przeciągnięcie
Winglety
Równowaga i stateczność lotu
Równowaga
Stateczność
Naturalna stateczność samolotu

Powierzchnie sterowe samolotu
Ster wysokości - wznoszenie i opadanie

Lotki - przechylenia i zakręty
Ster kierunku - odchylenie
Spojlery - hamulce aerodynamiczne

Sterowanie - wolant i pedały steru kierunku Fly-by-wire


Rozdział 2 - Silnik odrzutowy
Zasada działania
Cykl pracy silnika odrzutowego

Rozruch silnika
Charakterystyka silnika
Awaria silnika
Położenie silnika
Silniki w podwieszanych gondolach

Ciąg wsteczny, czyli odwrócenie ciągu

Pomocnicza jednostka zasilająca APU

Paliwo


Rozdział 3 - Radio i radar
Podstawowe zasady działania radia

Częstotliwość
Długość fali
Częstotliwość i długość fali
Pasma częstotliwości

Faza
Ścieżki propagacji

Fale przyziemne
Fale przestrzenne
Podsumowanie ścieżek propagacji

Propagacja fal radiowych
Rodzaje emisji radiowych

Radiotelefonia VHF
Radiotelefonia HF
Cyfrowe łącza danych
Lotniczy system łączności ACARS

Podstawowe informacje o radarach

Radar pierwotny
Wtórny radar dozorowania SSR

Procedury i techniki radarowe

Wtórny radar dozorowania SSR

Radar podejścia precyzyjnego PAR

Naziemna kontrola zbliżania GCA

Kontrola radarowa
Aktywność Słońca


Rozdział 4 - Nawigacja część 1
Historia
Czas
Słońce
Czas miejscowy (LMT)
Strefy czasowe
Międzynarodowa linia zmiany daty

Oszczędności związane ze zmianą czasu

Sygnały czasu
Sekunda przestępna

Pomiar długości dnia

Czas gwiazdowy

Rok
Pory roku
Długość dnia
Koło podbiegunowe
Jet lag
Mapy
Typy map
Wymagania dotyczące map
Tworzenie mapy
Geometryczny cylinder Merkatora

Odwzorowanie wiernokątne stożkowe Lamberta

Odwzorowanie stereograficzne
Skala
Dokładność map


Rozdział 5 - Nawigacja część 2
Definicje uproszczone

Pomiary
Kierunek
Deklinacja magnetyczna

Dewiacja busoli

Jednostki
Techniki nawigacyjne
Nawigacja zliczeniowa i określanie pozycji.
Nawigacja tradycyjna
Nawigacja przy użyciu siatki (ang. grid navigation)
Nawigacja z użyciem siatki w średnich szerokościach geograficznych

Nawigacja z użyciem siatki nad biegunami
Określanie pozycji (ang. fixing position)

Nawigowanie wykonywane przez pilota

Radiolatarnia bezkierunkowa NDB

Automatyczny radiokompas ADF

Radiolatarnie VOR
System pomiaru odległości DME
System lądowania według wskazań przyrządów ILS

Markery
Zobrazowanie systemu ILS w samolocie
System lądowania MLS
Technologia komputerowa w nawigacji
System nawigacji bezwładnościowej (INS)
Żyroskop laserowy
Flight Management System i Flight Management Computer

Nawigacja satelitarna - system GPS
System FANS

Rozdział 6 - Przyrządy pokładowe
Sztuczny horyzont
Flight Director (FD) - wskaźnik dyrektywny

Busola lotnicza
Prędkościomierz
Machometr
Wysokościomierz
Wariometr
Lot według przyrządów
Wyświetlacz przezierny
Dezorientacja przestrzenna


Rozdział 7 - Kokpit i systemy Boeinga 777
System EFIS
Wyświetlacz pilotażowy PFD
Wyświetlacz nawigacyjny ND
System wskazań parametrów pracy silnika oraz ostrzeżeń załogi - EICAS

Wielofunkcyjny wyświetlacz MFD
Autopilot
Autolądowanie
Systemy samolotu
Klimatyzacja, hermetyzacja i pneumatyka
Elektryka
Hydraulika
Paliwo
Awionika i system AIMS


Rozdział 8 - Meteorologia
Światowe warunki meteorologiczne

Masy powietrza
Aktywność frontów atmosferycznych

Rozkład ciśnienia i wiatru

Tropopauza
Atmosfera wzorcowa

Lokalne skutki pogody

Chmury i deszcz

Wiatr
Fronty
Widzialność
Bezskrzydły (The Unwinged One)? Lód


Rozdział 9 - Kontrola ruchu lotniczego
Jednostki miar używane w lotnictwie

Przestrzeń powietrzna kontrolowana

Separacja
System TCAS
Kontrolerzy ruchu lotniczego
Plan lotu
Zezwolenia kontroli ruchu lotniczego
Podstawowe procedury kontroli ruchu lotniczego
Centrum kontroli ruchu lotniczego Maastricht
Zarządzanie ruchem lotniczym oraz system kontroli ruchu lotniczego


Rozdział 10 - Załoga
Kompletowanie załogi

Zadania załogi

Warunki pracy załogi


Część 2 - Lot


Rozdział 11 - Londyn-Boston
Planowanie lotu
Przygotowania do lotu
Obsługa techniczna w hangarze

Kołowanie
Start i wznoszenie
Zniżanie i oczekiwanie

Podejście i lądowanie


Załączniki


Załącznik 1 - Boeing 777

Załącznik 2 - Skróty

Nowe wydanie podręcznika Żyję i działam bezpiecznie dla szkół ponadpodstawowych jest zgodne z wytycznymi RKO wydanymi przez Europejską Radę Resuscytacji w 2021 roku.

Uwzględnia także najnowsze regulacje w zakresie obronności. Oprócz aktualnej wiedzy na temat pierwszej pomocy i działań ratowniczych w podręczniku przedstawiono zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych, zagrożenia czasu pokoju, a także zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa państwa i edukacji zdrowotnej.

• Ułatwia opanowanie wiedzy i umiejętności praktycznych dzięki algorytmom postępowania, czytelnym zdjęciom oraz infografikom.

• Umożliwia szybkie odnalezienie szukanych treści dzięki przemyślanym wyróżnieniom w tekście oraz ujęciu najistotniejszych zagadnień w widoczne i czytelne ramki.

• Pomaga przyswoić wiedzę poprzez zastosowanie różnorodnych, dostosowanych do potrzeb uczniów rozwiązań, takich jak mnemotechniki, podsumowania po tematach czy powtórzenia po działach.

• Pozwala dostrzec przydatność i aktualność omawianych zagadnień dzięki licznym odwołaniom do sytuacji bliskich doświadczeniu uczniów oraz do wydarzeń, które miały miejsce w niedalekiej przeszłości.

Dostępna liczba sztuk
Dostępność całkowita13 szt. (realizacja już jutro)
Dostępność w naszym magazynie0 szt.
Dostępność w punktach Bonito

Darmowa dostawa już od 299, 00 

  • Składasz zamówienie wybierając wcześniej punkt odbioru, w którym chciałbyś je odebrać.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość e-mail oraz SMS nadaniu przesyłki.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość e-mail oraz SMS z informacją o dotarciu przesyłki do wybranego punktu oraz kodem PIN.
  • Wydanie przesyłki następuje po podaniu numeru zamówienia oraz kodu, który jest w wiadomości SMS.
  • Pamiętaj, że na odbiór przesyłki w punkcie masz 7 dni.
  • Składasz zamówienie wybierając wcześniej Paczkomat, w którym chciałbyś je odebrać.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość o nadaniu przesyłki.
  • Otrzymujesz wiadomość e-mail oraz SMS od Paczkomatów InPost z informacją o dotarciu przesyłki do wybranego Paczkomatu.
  • Wydanie przesyłki następuje po wpisaniu numeru telefonu i podaniu kodu, który jest w wiadomości SMS.
  • Pamiętaj, że na odbiór przesyłki z Paczkomatu masz 48 godzin.
  • Składasz zamówienie wybierając wcześniej miejsce, w którym chciałbyś je odebrać. Może to być placówka pocztowa, sklep Żabka, Freshmarket lub stacja Orlen.
  • Otrzymujesz wiadomość e-mail oraz SMS od Poczty Polskiej z informacją o dotarciu przesyłki do wybranej placówki.
  • Pracownik w placówce wyda przesyłkę po podaniu danych odbiorcy zgodnych z danymi na przesyłce oraz po okazaniu dowodu osobistego.
  • Pamiętaj, że na odbiór przesyłki z placówki pocztowej masz 7 dni.
  • Składasz zamówienie podając swój adres doręczenia.
  • Otrzymujesz od nas wiadomość o nadaniu przesyłki
  • Listonosz doręcza przesyłkę.
  • Składasz zamówienie wybierając wcześniej punkt, w którym chciałbyś je odebrać.
  • Otrzymujesz SMS-a oraz e-mail od firmy Orlen z informacją o dotarciu przesyłki do wybranego punktu oraz kodem.
  • Pracownik punktu wydaje przesyłkę po podaniu otrzymanego specjalnego kodu.
  • Pamiętaj, że na odbiór przesyłki z punktu masz 3 dni.
  • Składasz zamówienie podając swój adres doręczenia.
  • Kurier doręcza przesyłkę.
  • Składasz zamówienie podając swój adres doręczenia.

    * opcja płatności przy odbiorze kosztuje dodatkowo 3, 00 zł

Podręcznik ogólnej opieki i bezpieczeństwa Caillau Clic

Bezpośredni link do pobrania Podręcznik ogólnej opieki i bezpieczeństwa Caillau Clic

Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

Ostatnia aktualizacja Podręcznik ogólnej opieki i bezpieczeństwa Caillau Clic